FREE GUY FILM REVIEW: MESSY GUILTY PLEASURE

door irisslabbekoorn
Free Guy Film Review

It might be too early to cheer: maar misschien is er dan toch echt licht aan het einde van de filmloze tunnel. Want na een matig 2020 (global pandemic anyone?) druppelen de uitgestelde blockbusters langzaam de theaterzalen binnen. Yay! Zo ook Ryan Reynolds lang verwachte maar vaak uitgestelde Free Guy. En hoewel de titel je misschien niet gelijk een belletje doet laten rinkelen zou dit toch zomaar eens een van de grappigste films van deze zomer kunnen worden! Waarom leg ik je uit in deze Free Guy Film Review.

Free Guy: het verhaal

Welkom in Free City: de thuishaven van de liefdevolle en grappige, maar niet opvallende NPC (non-player character) genaamd Guy (Ryan Reynolds). In zijn wereld is iedere dag hetzelfde: hij staat op, groet zijn vis, haalt koffie en gaat naar zijn werk samen met z’n buddy Buddy (Lil Rel Howery). Klinkt als ’n fun en degelijk leventje. Meer heeft een mens niet nodig. Right? Maar dan ziet hij Millie (Jodie Comer). Plots heeft Guy de sterke behoefte om alles anders te doen. Want waarom wordt de bank waar hij werk iedere dag bruut beroofd? En waarom mogen de ‘sunglass people’ alle awesome dingen doen terwijl hij niet eens mag afwijken van z’n dagelijkse koffiekeuze?

Na wat zeuren bij z’n crush Millie komt hij erachter hoe het spelletje werkt: een zonnebril scoren en slechte dingen doen om een hoger niveau te bereiken. In slecht zijn is Guyniet zo heel goed. Dus besluit hij het over een andere boeg te gooien: hij wordt ’n Great Guy. Pun intented. Al snel gaan zijn acties viral en wordt Guyeen pion in Millie’s spel om Antwan (Taika Waititi), de eigenaar van Free City in de echte wereld, te ontmaskeren. Antwan zou namelijk de game code die zij en haar partner Keys (Joe Keery) hebben ontworpen onrechtmatig gebruiken. Lukt het Millie en Guy om op tijd het nodige bewijs te verzamelen voordat Antwan heel Free City verwoest?

Smoothie smaak Free Guy please

Pak ’n blender gooi daar titels zoals, Wreck-it Ralph, Ready Player One, The Trueman Show en The Lego Movie in en voilà daar is Free Guy! Oké dat klinkt misschien wat messy. Maar guess what? De film Free Guy is messy, vol nonsense, dikke knipogen naar verschillende videogames en met flauwe grapjes. En hoe negatief dit ook klinkt: het werkt! Want wanneer het je lukt om langs alle over-de-top stunts, uitgekauwde jokes en messy cameos te kijken zul je verrast worden door de onderliggende boodschap van het verhaal: the meaning of life en zelf aan het roer van je eigen leven staan.

Een boodschap die je waarschijnlijk ook had kunnen ontdekken in een korte videoclip van Oprah. Maar daar gaat het nu even niet om. Ja, Free Guy is eigenzinnig, goofy en vooral heel veel Ryan Reynolds. Hij draagt de film met z’n onschuldigheid, sympathie en humor. Humor die je misschien een beetje zat begint te raken na Deadpool en Hitman’s Bodyguard. Want vernieuwend is het niet per se. Maar gelukkig hebben we ook nog Jodie Comer die met haar uitstekende acteerkunstjes een fijne verfrissing aan het geheel weet toe te voegen. Zodat het verhaal toch nog een beetje aan elkaar plakt…

Free Guy Film Review: Don’t have good day, have a great day!

Ondanks alle rommel en chaos was Free Guy voor mij een totaal onverwachte maar fijne verrassing. Misschien wel dé verassing van deze zomer. Want het feit dat de film zo vol zit met pure vriendelijkheid en haast geobsedeerd lijkt door het idee dat iedere actie in het leven bij kan dragen aan een mooiere wereld vind ik zelf ongekend mooi en geniaal. Zo mooi dat de chaos, sloppy karakterverhaallijnen en flauwe grapjes me vrij weinig meer boeide. En hoewel ik absoluut géén videogamer ben verliet ik toch echt de zaal met de urge om een controller op te pakken en Free City zélf te ontdekken 😉 Maar misschien kwam dat wel door het 4DX effect. Who knows!

PS: Houd je ogen goed open voor eventuele cameos 🙂

Free Guy Trailer

[penci_review]