fbpx

Hoe word je minder ongeduldig? – 5 praktische tips om geduld te ontwikkelen

door irisslabbekoorn
Hoe word je minder ongeduldig?

Geduld is een schone zaak… Raise your hand wanneer deze uitdrukking vroeger ook naar jouw hoofd geslingerd werd. Bij mij heeft het klaarblijkelijk weinig impact gehad. Want als ik iets ben is het wel ongeduldig. Bestel ik iets? Dan wil ik het eigenlijk diezelfde dag nog hebben. Moet ik ergens lang wachten? Bereid je dan maar voor op een zucht en een steun. En rijdt er een te slome auto voor me? Dan verander ik in een wildgebarende Italiaan. Jup ik verlies regelmatig m’n cool over kleine (en onboeiende) dingen…

En jij vast ook. Want uiteindelijk is iedereen van tijd tot tijd wel eens ongeduldig. Daar is ook helemaal niets mis mee. Sterker nog, soms is een beetje ongeduld gezond. Het geeft je pit. Maar wat als je té vaak boos, gefrustreerd of geïrriteerd raakt door ongeduld? Jup that happened to me. Ofja, het is as we speak nog steeds gaande. Maarja hoe word je minder ongeduldig? Ik besloot op onderzoek uit te gaan. En omdat sharing caring is (kots) deel ik m’n findings graag met jou. Maar eerst nog even een korte backstory.

Ongeduldig én Rupsje-Nooitgenoeg

Ik ben dus Iris-Rupsje-Nooitgenoeg. Grapje natuurlijk. Ik ben geen echte rups, maar ik wil wél vaak sneller en méér. En als ik dat dat ‘meer’ heb bereikt wil ik opnieuw méér. Een soort sneeuwbaleffect aan meer-meer-meer. En dat meer? Ja, dat mag niet te lang duren want dan krijg ik jeukende handen. Deze eigenschap is dus niet per se nieuw. Wel had ik het semi onder controle. En toen kochten we een huis

Je zou zeggen: girl celebrate die mijlpaal! Maar eerlijk? Mijn hoofd heeft nog geen seconde stilgestaan. Ik ben alleen maar bezig met een nieuwe keuken, een nieuwe auto, een nieuwe baan, een nieuwe *vul iets leuks in*. En als ik dan iets wil dan wil ik het nú. Dus niet morgen of volgende week of volgende maand. Niet heel realistisch. Zeker niet in Corona-tijd. Weet ik heus wel. En tóch is een opstandige puber soms niets bij Iris-Rupsje-Nooitgenoeg. Time for some serious action.  

Hoe word je minder ongeduldig? – 5 praktische tips

First things first, hoe herken je ongeduld? Ongeduld uit zich vaak in frustratie, boosheid, verlangen en stress. Dit gebeurt wanneer je wensen of behoefte geen, of niet snel genoeg, werkelijkheid worden. Deze info is niet nieuw of baanbrekend, maar bear with me. Want ons gedrag is de laatste jaren namelijk wél sterk veranderd.  

Zo zijn we ongeduldiger dan ooit. En dat ligt niet helemaal aan onszelf. Want door digitalisering en de huidige technologie ligt de wereld binnen handbereik. Iets weten? Google. Iets eten? Thuisbezorgd. Last minute cadeautje? Same day delivery. Ja, we worden continue geprikkeld en aangespoord tot iets willen. Geduld creëren blijkt dus een much needed skill. Maar hoe word je minder ongeduldig? Ik vond honderden tips, maar deze 5 werken voor mij het beste:

Tip 1: Ontdek wat je ongeduld veroorzaakt

Je ongeduld wordt vaak door iets of iemand aangewakkerd. We noemen dit voor het gemak even een trigger. Iedereen heeft een andere trigger en daarom is het belangrijk om te ontdekken wat jouw trigger is. Dus waar denk je aan nét voor dat je de controle kwijtraakt? Of wat voel je precies?

Een van mijn grootste triggers ligt hem bijvoorbeeld in het stukje werk en geld. Dus wanneer iemand voor de zoveelste keer me vraagt wat ik nou eigenlijk hele dagen uitspook word ik van binnen helemaal gek. Ik hou op dat moment netjes m’n mond, maar van binnen ben ik LinkedIn al aan het afstruinen naar een nieuwe baan. Die ik vandaag nog wil binnenharken.

Wat je trigger ook is, het ontdekken wat en waarom iets je ongeduldig maakt is áltijd de eerste stap. Daarna kun je namelijk uitzoeken wat je eraan kunt doen of hoe je het in het vervolg kunt tegengaan.

Tip 2: Be mindfull en blijf ademen

Een beetje ademen en mindfull zijn klinkt op papier onwijs simpel. Maar wanneer je ergens in je lichaam al ongeduld voelt is dat het vaak allesbehalve. Zelf ben ik een ster in het lokaliseren van m’n ongeduld, maar er mindfull mee omgaan? Laten we zeggen dat dat een work in progress is.  En toch is het een belangrijke stap wil je jouw geduld opkrikken.

Voorbeeld: je wordt wakker nog voordat je wekker is afgegaan en maakt je al liggend zorgen om je oneindige takenlijst. De stress neemt langzaam je lichaam over. Als tegenreactie spring je uit bed om gelijk te starten. Nu krijg je dat lijstje misschien tóch af… Toch?

Maar wat nou als je éérst eens zonder oordeel uitzoekt waar die stress vandaan komt en daarna rustig mindfulness hier op toepast? Dat kan door je handen op je borst en je buik te leggen en diep in en uit te ademen. Maar dat kan ook door een taak, zoals douchen, met volledige aandacht uit te voeren. Ja, het kost vaak wat wilskracht maar na 5 minuten ben je echt een stuk relaxter! 

Tip 3: Stap af van de Moetjes

Honest confession, die oneindige moetjes die ik mezelf constant opleg zijn mijn grootste valkuil in het leven. Want moetjes impliceren dat iets niet is zoals het had moeten zijn – en dat zorgt weer voor ongeduld. En boy, wat zeg ik vaak ‘moet’.

Zoals “de woonkamer is nog niet af hoor want er moet nog een nieuwe keukenin” of “ik had inmiddels echt dit artikel af moeten hebben”. Je snapt dat ik inmiddels hele dagen keukenwebsites afspeur terwijl er gewoon een functionele keuken staat. Daardoor kwam ik niet toe aan het schrijven van dit artikel. Uit frustratie maakte ik er een afgeraffeld zooitje zijn. Maar guess what? Ik had niet eens een deadline staan. Jup, ik ben de queen van moetjes. Best hypocriet aangezien ik altijd preach dat je precies helemaal niets moet…

Anywho, merk je op dat je vaak moet zegt? Probeer het woordje moet dan eens te veranderen in een positievere variant. Of draai de hele zin eens om naar een intentie, zoals “ik ga iedere dag 60 minuten schrijven zodat dit artikel over 3 dagen klaar is”. Dit geeft je een actieplan en zorgt ervoor dat je niet blijft hangen in je ongeduld.

Tip 4: Wees wat liever voor jezelf

Je van tijd tot tijd in bepaalde situaties ongeduldig voelen is niet gek. Denk aan een belangrijke doktersuitslag, het rondkrijgen van een hypotheek of iets willen dat écht heel belangrijk is.

Het kan daarom helpen om te ontdekken of je ongeduld komt door een relatief onbelangrijke trigger of juist door een bepaalde moeilijke situatie. Is het dat laatste? Dan mag je best wat liever voor jezelf zijn. Dit begint al met het gebruik van de juiste woorden. Want hoe je over en tegen jezelf spreekt maakt écht heel veel uit!

Tip 5: Verander je verwachtingen

Maybe, just maybe eindig ik met deze tip voor mezelf. Want mijn verwachtingen? Ja die zijn vaak ongekend en onrealistisch hoog en groot. Oops… Dus wanneer het je opvalt dat je vaak ongeduldig wordt door en over dezelfde dingen kan het helpen om te experimenteren met het bijstellen van je verwachtingen.

Zo erger ik me bijvoorbeeld groen en geel als fysieke afspraken (kapper en doctoren) uitlopen. M’n voeten tappen nerveus op de grond en ongeveer iedere minuut grijp ik naar m’n telefoon om te kijken hoe laat het is. Voor ik het weet heb ik 30 minuten verspild aan boos op de klok kijken. Dertig minuten die ik nooit meer terugkrijg.

Wat ik ook zou kunnen doen is vooraf rekening houden met een eventuele uitloop en als tijdvuller een boek meenemen. Dat scheelt uiteindelijk een hoop frustratie én ik heb m’n tijd opgevuld met iets leuks!

Hoe word je minder ongeduldig?

Vroeger zag ik mijn ongeduld als kracht. Ik hou van actie in de taxi en kreeg door mijn vastberadenheid bijna altijd alles in een korte tijd voor elkaar. Maar ergens along the way ben ik mezelf voorbij gehold en is mijn ongeduld veranderd van handige skill naar grote valkuil.

Inmiddels besef ik dat niet altijd alles in één keer kan. Dat sommige dingen simpelweg tijd nodig hebben. En dat een geduld niet gelijk staat aan passief zijn. Want vanuit rust en geduld krijg je vaak veel meer voor elkaar. Dus ga ik aan de slag om mijn geduld te oefenen. One step at a time. Doe je met me mee?

Laat een reactie achter

Suggesties voor jou